Vad är MLM – egentligen?

Ordförklaring: MLM betyder Multi-Level Marketing, fler-nivå-marknadsföring på svenska. Ett annat populärt namn är Network Marketing, NWM, eller nätverksmarknadsföring på svenska. Här nedan använder jag konsekvent förkortningen MLM, helt enkelt för att det är lättast att skriva :-)!

***************

Det finns oerhört många åsikter om MLM och det finns oerhört många missförstånd om MLM. Det är nog ett av de mest missförstådda affärssystemen i världen, troligen för att det är ett av de mest missbrukade.

För man kan nämligen missbruka MLM genom att skapa ett nätverk av produktanvändare som varken säljer eller marknadsför produkterna, utan bara värvar nya produktanvändare. Ett sådant MLM-system (oerhört vanligt på internet!) är egentligen ett förtäckt pyramidspel, eftersom det är konsumenter som försöker tjäna pengar på andra konsumenter. I ett sådant system måste du värva nya produktanvändare för att du ska kunna tjäna pengar, men de som använder detta sätt ursäktar sig alltid med ”det är ju produkter inblandade”. Ofta är dessa produkter inte prisvärda och ibland inte ens vettiga.

Det här har förstört den fantastiska idén med MLM som metod att föra ut ett reklambudskap, som metod att marknadsföra varor och tjänster. För MLM är precis vad det heter – Marketing! Det är ett sätt att MARKNADSFÖRA varor och tjänster ut till konsument, till tredje man. Det är egentligen inget annat!

I det optimala MLM-företaget köper du in dig i ett färdigt koncept, får hem produkter (eller något annat värde) för din avgift och börjar sedan att MARKNADSFÖRA företaget du har valt. Du behöver inte köpa hem produkter för att sälja vidare, utan det sköter företaget. Du marknadsför dina produkter till vänner och bekanta (och andra) som köper direkt av företaget för att det är bra produkter/tjänster. Du marknadsför också affärsidén med att få betalt för att vara reklampelare, vidare till andra människor som också vill vara företagets ansikte utåt. Det optimala MLM-företaget har en stark mix av bra produkter/tjänster som folk verkligen vill ha och en generös kompensation till sina marknadsförare. Det optimala MLM-företaget har också en kombination av kontantförtjänst och återkommande förtjänst till dig som marknadsförare och produktförmedlare av produkter TILL DE EXTERNA KUNDERNA, alltså de som bara använder produkterna/tjänsterna.

Jag har hittat ett sådant optimalt företag – har du?

 

About the Author Ingela Melinder

Leave a Comment:

2 comments
Olav Åserud says 25 september, 2012

Bra skrivet Ingela! Ja, MLM är en fantastisk affärsform som måste anses vara den mest rättvise formen av affärsverksamhet som finns: Den som skapar mest värde – tjänar mest. Att tjäna pengar kan man göra på många olika sätt. Att kunna skapa en återkommande inkomst, med fokus på ledarskap och personlig utveckling – det är unikt för MLM! Och ja, även jag har hittat ett företag som är optimalt för mig 🙂

Mvh. Olav

Reply
Ingela Melinder says 26 september, 2012

Tack Olav!

Det roliga är att när man väl upptäckt kärnan och finessen med MLM så är man liksom ”fast” :-)! Men samtidigt blir man mer och mer kräsen med vilket företag man jobbar med… 🙂

Reply
Add Your Reply