Tänk dig lycklig…

Detta hittade jag i Expressen. Jag kommer att skriva ett eget inlägg inom kort om hur man blir lycklig, som skiljer sig en aning från denna lista.
Sluta älta – och tänk dig lycklig i stället.

Så tänker du dig lycklig

Ska du älta – gör det positivt.
Då kan du leva upp till sju år längre.
Så tänker du dig lycklig i tolv steg.
Mejla
I hjärnans högra sida finns det område som aktiveras vid negativa tankar.
– Jag kallar det för ”måla fan på väggen-centrum”, säger läkaren och författaren Nisse Simonson.
En forskningsstudie vid amerikanska Yale University har visat att optimister i
snitt lever drygt sju år längre än pessimister.

Ta makten över tankarna

– Livets resa är som ett elljus-spår. Det går upp och det går ner. Ibland är det bra glid och ibland är det bakhalt. Frågan är hur vi tar oss igenom det, och med vilken attityd. Världen är som den är – det är vårt förhållningssätt till den som avgör.
Nyckeln är att ta makten över tankarna.
– Du kan själv välja vad du vill älta. Antingen plockar du ut de avsnitt i
världen som är jävliga och så ältar du dem, eller så tar du fasta på det som är
bra och ältar det.

1. ÄLTA POSITIVT
Ta vara på livets vardagliga glädjeämnen. Tänk aktiva tankar om att solen värmer skönt, att kaffet doftar gott eller att det känns gott att hålla ditt barns hand i din på vägen hem från dagis.

2. REPRISERA BRA TANKAR
Repetera tankarna! Älta allt som är bra i tillvaron. Kom ihåg att hjärnans lyckocenter aktiveras varje gång du tänker en positiv tanke.

3. TA BORT DET NEGATIVA

Ha beredskap ifall de negativa tankarna kommer. Det kan handla om att göra 50 armhävningar, gå ut på en promenad, sätta på en maskintvätt eller hitta på något annat så att du blir upptagen och distraherad.

4. RING EN VÄN 

Ta hjälp av vänner som har en positiv attityd. Ring och prata med någon som är positivt lagd!

5. FÖRMINSKA ALLT DÅLIGT
Om du drabbas av en motgång: se till att inte förstora upp det som har hänt. Fråga dig själv om det verkligen är så illa!

6. LEV PÅ HOPPET 
Tänk positivt i ett längre perspektiv. Skapa dig en bild av en ljus framtid, även om du stöter på motgångar på vägen. Hoppet är viktigt och det är du själv som måste inge det.

7. BERÖM DIG

Var nöjd med dig själv. Slösa med beröm och tänk på allt som du har gjort bra.

8. TÄNK POSITIVT
När du vaknar: Tänk att den här dagen ska bli en riktigt bra dag. När du lägger dig: Tänk att den här dagen var riktigt bra.

9. VAR NÖJD 

Jämför dig inte med andra. Att snegla på lyxyachterna med helikopterplatta i Monacos hamn gör lätt att man känner att man halkat efter.

10. KÄNN DIG RIK 

När du funderar kring din tillvaro: Ta fasta på den rikedom som inte handlar om pengar. Det som är verkligt viktigt i våra liv har ingen prislapp. Statusjakt genom prylar handlar om försök att fylla tomrum som handlar om annat.

11. MOTIONERA DIG GLAD
Motionera för att hjälpa dina positiva tankar på traven. Fysisk ansträngning leder till en kemisk reaktion där bland annat glädjesubstanserna serotonin och endorfin frigörs. Dessutom tar motion död på stresshormoner.

12. SOV OCH ÄT BRA

Skapa rätt förutsättningar för att orka vara positiv: Sov åtta timmar per natt och ät hälsosamt.

About the Author Ingela Melinder

Leave a Comment: