Felet med MLM, del 2: Alla produkter passar inte ihop med metoden MLM!

Mer och mer stör jag mig på hur MLM missbrukas till de mest tveksamma ”låtsasprodukter” man överhuvudtaget kan komma på. En del av problematiken är nämligen att alla produkter inte passar för MLM.

Men det finns fler problem med MLM också, egentligen alldeles för många för att denna blogg ska kunna rentvå metoden – något som MLM faktiskt verkligen förtjänar! I del tre skriver jag om det allra, allra största problemet med MLM, det som gör att många människor instinktivt inte vill befatta sig med metoden. I del fyra skriver jag om MLM via internet. I del fem skriver jag om missuppfattningar och vad de kan ställa till med.

******************

Egentligen är det ganska enkelt! Endast en del produkter passar att marknadsföras via MLM, men tyvärr hamnar de flesta ”MLM-produkter” inte alls i den kategorin. Huvudkriterierna som bör uppfyllas är i alla fall:

1. Helst en konsumtionsprodukt eller en konsumtionstjänst med ÅTERKOMMANDE ANVÄNDNING

2. En produkt/tjänst som bör PROVAS, PROVSMAKAS eller liknande

3. En produkt/tjänst som måste FÖRKLARAS (men produkten ska inte behöva övertygande eller övertalande argument, då är man fel ute.)

4. En produkt det finns ett BEHOV av

5. Det får gärna finnas en UNIK touch, något som gör att det skulle vara svårare att sälja samma produkt i handeln.

6. Produkten/tjänsten får gärna vara ENKEL att förklara, så att ”alla” kan marknadsföra den, utan stora marknadsföringskunskaper.

 

Uppfyller ”din” MLM-produkt dessa kriterier? Skriv gärna en kommentar och berätta!

 

 

 

About the Author Ingela Melinder

Leave a Comment: